Trustpilot rating 4.7

Casus: Wereld Natuur Fonds

Het Wereld Natuur Fonds (WWF) biedt scholen in het kader van de Maatschappelijke Diensttijd een programma over voedsel, natuur en duurzaamheid aan. WWF  vroeg ons om een klassikaal spel waarmee leerlingen enthousiast worden gemaakt over thema’s als natuur, dierenwelzijn en duurzaamheid. Wij gingen aan de slag en ontwikkelden een geheel nieuwe escape-ervaring die bestaat uit een combinatie van fysieke elementen in de klas en een digitale omgeving. Na uitvoerige tests met groepen leerlingen lukte het ons een spelervaring te creëren waar de leerlingen en docenten heel enthousiast over zijn

Het resultaat?

Het resultaat is Planeet B, een spel dat eenvoudig en met minimale voorbereiding door een leerkracht in het klaslokaal kan worden opgezet. In dit spel maken middelbare scholieren op een actieve manier kennis met de belangrijkste thema’s uit het WWF-programma:

In 2050 wordt het initiatief genomen voor een reis naar de sterren. Want op planeet A, de aarde, ging het niet goed. De aarde was opgewarmd, vervuild. Veel diersoorten waren uitgestorven, van allerlei insecten tot panda’s en blauwe vinvissen. En dat had grote gevolgen voor het klimaat.

Jullie ontdekken een nieuwe planeet. Op het eerste gezicht lijkt het een schitterende planeet. Er groeit en beweegt van alles. Hé, loopt daar nou een paarse krokodil? Zou de mens hier kunnen leven?

In drie fasen gaan jullie de komst van 50.000 mensen voorbereiden. Lukt het jullie om op tijd alles af te krijgen?

Het klaslokaal wordt omgetoverd in een speelruimte, waarin de leerlingen met de hele klas tegelijk spelen. Hierbij werken ze samen om de opdracht te voltooien. Maar er is ook competitie tussen de leerlingen. Welk team weet de meeste punten te verdienen?

Ondanks de lastige eisen die scholen stelden aan het spel heeft Outside Escape een ontzettend leuke game ontwikkeld. De leerlingen zijn niet te houden. Martin en Vincent zijn heel betrokken, klantgericht en gaan voor het resultaat.

Susanne Lek – Projectleider WNF